Σελίδες

Πέμπτη 29 Οκτωβρίου 2020

ΕΛΙΑ: Διαθεματική Προσέγγιση

    Σε μια αγροτική περιοχή όπως το χωριό μας που κάθε χρόνο όλοι ασχολούμαστε με το λιομάζωμα, δεν θα μπορούσαμε να μην ασχοληθούμε με αυτό το υπέροχο δέντρο, που μας προσφέρει τους πολύτιμους καρπούς του! 

Οι δράσεις που ακολουθούν υλοποιήθηκαν τον Νοέμβριο του 2019 στο Νηπιαγωγείο Βλαχάτων.

Δημιουργία Ιστογράμματος

Αρχικά, καταγράψαμε με μορφή ιστογράμματος όλα όσα θέλαμε να μάθουμε για την ελιά…

Ο μύθος της Αθηνάς και του Ποσειδώνα

    Μέσα από το υπέροχο βιβλίο «Αθήνα, η πόλη της Αθηνάς» (του Φιλ. Μανδηλαρά σε εικονογράφηση Νατ. Καπατσούλια), γνωρίσαμε τον μύθο της θεάς Αθηνάς που ήρθε σε αντιπαράθεση με τον Ποσειδώνα στη διεκδίκηση της θέσης του προστάτη της Αθήνας, με τη θεά Αθηνά να υπερισχύει χρησιμοποιώντας ως «όπλο» της την ελιά!

Κι εμπνευσμένοι από την υπέροχη εικονογράφηση της κ. Καπατσούλια, προσπαθήσαμε να αποδώσουμε με ζωγραφική τον μύθο ομαδικά…

… αλλά και ατομικά


    Τέλος, επιχειρήσαμε να δραματοποιήσουμε τον μύθο, επιλέγοντας κατάλληλα ενδυματολογικά και σκηνοθετικά στοιχεία (η περικεφαλαία της Αθηνάς κατασκευάστηκε με χαρτόνι, εφημερίδες και ατλακόλ. Μπορείτε να δείτε οδηγίες εδώ)








Παροιμίες κι εκφράσεις με το… λάδι!

   Μάθαμε παροιμίες κι εκφράσεις με το λάδι, τις καταγράψαμε ομαδικά και αναφέραμε περιπτώσεις που τις χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητά μας…



Το φύλλο εργασίας με τις παροιμίες μπορείτε να το κατεβάσετε σε μορφή pdf εδώ


 

Αινίγματα με το Λάδι και την Ελιά



Το φύλλο εργασίας με τα αινίγματα μπορείτε να το κατεβάσετε σε μορφή pdf εδώ

Οι χρήσεις του λαδιού

   Συζητήσαμε για τις χρήσεις του λαδιού και αξιοποιώντας την Τεχνολογία και ειδικότερα το PowerPoint, φτιάξαμε στον υπολογιστή ένα σχετικό ιστόγραμμα και το εκτυπώσαμε


Το ιστόγραμμα σε PowerPoint και τις σχετικές εικόνες μπορείτε να τα κατεβάσετε εδώ

Λάδι και…. Φυσικές Επιστήμες!

    Κάναμε ένα πείραμα χρησιμοποιώντας ίσες σε όγκο ποσότητες λάδι, νερό (το οποίο είχαμε χρωματίσει με κόκκινο μελάνι) και μπλε οινόπνευμα… Τι θα γινόταν αν τα βάζαμε και τα τρία στο ποτήρι; 

   Τα παιδιά, ως μικροί επιστήμονες, κατέγραψαν με ζωγραφική τις υποθέσεις-προβλέψεις τους και μετά την υλοποίηση του πειράματος, έκαναν παρατηρήσεις τις οποίες επίσης κατέγραψαν.



Γιατί όμως τα 3 υγρά δεν «μπερδεύτηκαν» μεταξύ τους αλλά δημιουργήθηκαν 3 στρώσεις; Η απάντηση ήρθε από τα ίδια τα παιδιά που συμπέραναν ότι αυτό οφείλεται στο διαφορετικό βάρος κάθε υγρού. Κι επειδή το πείραμα αφορά τη διαφορετική πυκνότητα κάθε υγρού η οποία συνδέεται με το «ειδικό βάρος» του, η εξήγηση που έδωσαν είναι πολύ κοντά στην επιστημονική!


Το φύλλο εργασίας με το πείραμα πυκνότητας μπορείτε να το κατεβάσετε σε μορφή pdf εδώ

Φτιάχνουμε… ελιόψωμο! 

  Διαπιστώνοντας ότι τα περισσότερα παιδιά δεν είχαν δοκιμάσει ελιές, σκεφτήκαμε να φτιάξουμε ελιόψωμα για να πάρουν μια… γεύση! Με τη βοήθεια δύο πρόθυμων μαμάδων… τα καταφέραμε! Γράψαμε τη συνταγή….



…. μετρήσαμε τα υλικά και ακολουθώντας τις οδηγίες τους το αποτέλεσμα μας δικαίωσε! Μύρισε όλο το σχολείο…. και πραγματικά το απολαύσαμε μικροί και μεγάλοι!




Στο τέλος μάλιστα σκεφτήκαμε και σύνθετες λέξεις…. με αφορμή την ερώτηση «με τι άλλο υλικό θα μπορούσαμε να φτιάξουμε ψωμάκια;»



Τις εικόνες για την συνταγή του ελιόψωμου μπορείτε να τις κατεβάσετε εδώ


 


Το «Λιομάζωμα» του Θεόφιλου!

Επεξεργαστήκαμε τον γνωστό πίνακα ζωγραφικής “Το μάζεμα των ελαιών εν Μυτιλήνη” του Θεόφιλου Χατζημιχαήλ, τον περιγράψαμε εστιάζοντας στα χρώματα, την ενδυμασία και την εργασία των ατόμων που απεικονίζει….

…. κι εμπνευστήκαμε για να δημιουργήσουμε τους δικούς μας πίνακες ζωγραφικής, αξιοποιώντας με κολάζ ένα στοιχείο του πίνακα.




Τον πίνακα ζωγραφικής και τις μεμονωμένες εικόνες του για το κολάζ μπορείτε να τα κατεβάσετε εδώ

Φύλλο Εργασίας: Μετράμε ελίτσες

Το παραπάνω φύλλο εργασίας μπορείτε να το κατεβάσετε σε μορφή pdf εδώ

Φυτεύουμε ελιές στο σχολείο μας!

Ολοκληρώνοντας τη θεματική μας προσέγγιση, αποφασίσαμε να φυτέψουμε ελιές στο σχολείο μας! Κι επειδή χωρίς την πολύτιμη βοήθεια των γονιών που μας πρόσφεραν τις ελιές αλλά και βοήθησαν τα παιδιά να τις φυτέψουν τίποτα δεν θα είχε γίνει, τους χρωστάμε ένα πολύ μεγάλο ευχαριστώ!!!!!!!! 


Σταυρόλεξο ανατροφοδότησης…. με αναγραμματισμούς!

    Ολοκληρώνοντας τη θεματική προσέγγιση, τα παιδιά μπορούν να συμπληρώσουν ένα σταυρόλεξο ανατροφοδότησης. Η συμπλήρωση του μπορεί να γίνει με αναγραμματισμούς (δίνουμε στα παιδιά τα γράμματα «μπερδεμένα» σε φακελάκια που μπορούν να διακρίνονται ως προς το χρώμα σε οριζόντια και κάθετα). Παράλληλα, κρίνεται σκόπιμο να εισαχθούν τα παιδιά στις έννοιες «κάθετα» και «οριζόντια».

Το παραπάνω σταυρόλεξο μπορείτε να το κατεβάσετε σε μορφή pdf εδώ


Παρασκευή 23 Οκτωβρίου 2020

Ένα σποράκι ταξιδεύει... στο Νηπιαγωγείο μας!

    Τα ΧΑΜΟΓΕΛΑΚΙΑ σε συνεργασία με τις Εκδόσεις Καλειδοσκόπιο, συμμετείχαν στις επετειακές εκδηλώσεις που διοργανώθηκαν για τον Eric Carle, με αφορμή τα 50 χρόνια του βιβλίου του «Μια Κάμπια Πολύ Πεινασμένη». Οι εκδηλώσεις για τον αγαπημένο συγγραφέα και εικονογράφο Eric Carle, έγιναν σε πάνω από 50 χώρες, με μοναδικές δράσεις και εργαστήρια. Το Νηπιαγωγείο Βλαχάτων συμμετείχε στις εκδηλώσεις για τον αγαπημένο μας συγγραφέα με δράσεις εμπνευσμένες από το βιβλίο του «Το σποράκι ταξιδεύει…»

Το σποράκι ταξιδεύει….

Το εξαιρετικό βιβλίο του Eric Carle «Το σποράκι ταξιδεύει» αποτέλεσε αφετηρία κι έμπνευση για δημιουργικές διαθεματικές δράσεις στην τάξη μας, δίνοντας μας την ευκαιρία να γνωρίσουμε τον κύκλο ζωής των φυτών.

Γνωριμία με το παραμύθι

    Αφού απολαύσαμε την ανάγνωση του παραμυθιού και γνωρίσαμε τον συγγραφέα του, το αναδιηγηθήκαμε παρατηρώντας την ιδιαίτερη εικονογράφησή του. Στη συνέχεια, καταγράψαμε ομαδικά σε μορφή κύκλου το ταξίδι που κάνει το σποράκι, αξιοποιώντας τις εικόνες του βιβλίου κι εστιάζοντας στα στάδια του κύκλου ζωής των φυτών.

   Τέλος, το ίδιο ταξίδι απέδωσαν με ζωγραφική τα παιδιά σε ατομικά φύλλα εργασίας.

Το φύλλο εργασίας μπορείτε να το κατεβάσετε εδώ


Δραματοποιώντας με κίνηση του «ταξίδι»…..

Με τα συνοδεία της μουσικής (“Bahar” του Αμπλιανίτη»)

γίναμε σποράκια και ζωντανέψαμε με το σώμα μας τα στάδια ανάπτυξης του φυτού.






Εικαστική απόδοση εικόνας του βιβλίου (Ομαδική Εργασία)

    Εμπνευστήκαμε από την υπέροχη εικονογράφηση του βιβλίου κι εργαστήκαμε ομαδικά για να αποδώσουμε μια εικόνα του. Αρχικά, παρατηρήσαμε τους συνδυασμούς των χρωμάτων και τα παιδιά εργάστηκαν σε ζευγάρια για να τους αποδώσουν, αναμιγνύοντας χρώματα σε λευκά χαρτιά.

Τα χρωματιστά χαρτιά αποτέλεσαν το βασικό υλικό μας για να αποδώσουμε στη συνέχεια με κολάζ την εικόνα του βιβλίου που επιλέξαμε. Δουλέψαμε πολύ αλλά το αποτέλεσμα μας δικαίωσε! Και ο ενθουσιασμός των παιδιών την ώρα που σύγκριναν το έργο τους με την εικόνα του βιβλίου, ήταν η καλύτερη επιβράβευση της προσπάθειάς τους!




Καδράκια εμπνευσμένα από… τον Eric Carle!

     Αντλώντας έμπνευση από το υπέροχο λουλούδι του βιβλίου, ζωγραφίσαμε τα δικά μας λουλούδια συνδυάζοντας χρώματα και φτιάξαμε ατομικά καδράκια.

 


Το βιβλίο του Eric Carle… σε βίντεο!

 Ολοκληρώνοντας το εκπαιδευτικό μας πρόγραμμα, σκεφτήκαμε να παρουσιάσουμε το παραμύθι του Eric Carle με έναν διαφορετικό τρόπο…. σε μορφή βίντεο, με αφήγηση και εικονογράφηση από τα παιδιά του Νηπιαγωγείου Βλαχάτων!

    Αφού ηχογραφήσαμε την αφήγηση των σκηνών της ιστορίας, εργαστήκαμε σε ζευγάρια για να αποδώσουμε με κολάζ τις εικόνες του βιβλίου…. Και είναι αλήθεια ότι ήταν μια εργασία πολλών ωρών, στην οποία τα παιδιά συνεργάστηκαν εξαιρετικά και δούλεψαν με πολύ προσοχή, μεράκι κι ενθουσιασμό! 






Το αποτέλεσμα είναι πραγματικά άξιο θαυμασμού!!! 

Χίλια μπράβο στους μικρούς μαθητές μας!!!!


Επεκτάσεις….

    Το βιβλίο «Το σποράκι ταξιδεύει…» γέννησε το ενδιαφέρον μας να μάθουμε περισσότερα πράγματα για το πώς μεγαλώνουν τα φυτά και κυρίως να φυτέψουμε σποράκια και να παρατηρήσουμε από κοντά το «ταξίδι» τους….

Με την βοήθεια των γονιών, συγκεντρώσαμε διάφορων ειδών σποράκια, τα παρατηρήσαμε και τα συγκρίναμε (μέγεθος, χρώμα) και τα βάλαμε στη γωνιά των Φυσικών Επιστημών.

    Στη συνέχεια, κάθε παιδί φύτεψε τα δικά του σποράκια σε σακουλάκια, στα οποία ζωγράφισε τον ήλιο και τη βροχή (στοιχεία αναγκαία για να μεγαλώσουν τα σποράκια μας!) και στη συνέχεια, αφού προσθέσαμε ένα χάρτινο χάρακα (για να μετράμε το πόσο μεγαλώνουν), τα κολλήσαμε στο τζάμι για να μπορέσουμε να τα παρατηρούμε καλύτερα! Και μετά από λίγες μέρες… εμφανίστηκαν οι πρώτες ρίζες!!!


     Δουλέψαμε όμως και όλοι μαζί για να φτιάξουμε έναν μικρό λαχανόκηπο στην αυλή του σχολείου μας! Με την βοήθεια γονιών, φυτέψαμε σποράκια από διάφορα φυτά, τα οποία καταγράψαμε σε καρτελάκια, και παρατηρούσαμε μέρα με τη μέρα το υπέροχο «ταξίδι» που κάνει το σποράκι μέχρι να μεγαλώσει…



Κι όταν αυτά μεγάλωσαν αρκετά παρατηρήσαμε και καταγράψαμε τα μέρη του (ρίζα, βλαστός, φύλλα)…

… ενώ φτιάξαμε και μια αριθμογραμμή, με τα φύλλα που συνεχώς αυξάνονται καθώς μεγαλώνει ο βλαστός.