Προκειμένου να διευκολύνουμε την ομαλή προσαρμογή των παιδιών κατά τις πρώτες
μέρες στο νηπιαγωγείο, να τα κάνουμε να αισθανθούν άνετα και να διαμορφώσουμε
το κατάλληλο κλίμα για το δέσιμο της ομάδας, είναι σημαντικό να οργανώσουμε
σχετικά παιχνίδια.
Τα παιχνίδια που παρατίθενται στη συνέχεια διακρίνονται σε 3
κατηγορίες:
- αυτά που αφορούν την γνωριμία των παιδιών μεταξύ τους
- παιχνίδια σε ζευγάρια
- ομαδικά παιχνίδια
Είναι ευνόητο ότι τα συγκεκριμένα παιχνίδια μπορούν να παίζονται σε όλη τη
διάρκεια της χρονιάς ενώ μπορούν να καταγραφούν περιεκτικά σε καρτέλες, όπως θα
δείτε και παρακάτω, και να προστεθούν στο “κουτί του κεφιού”, στα πλαίσια του
Προγράμματος “Βήματα για τη ζωή”.
Παιχνίδια Γνωριμίας
Πρόκειται για παιχνίδια που βοηθούν τα παιδιά να γνωριστούν μεταξύ τους, να
μάθουν τα ονόματα των συμμαθητών τους και να μοιραστούν με όλη την ομάδα τα
ενδιαφέροντα και τις προτιμήσεις τους. Επίσης, γίνεται αντιληπτό ότι δεν είναι δυνατό να παίξετε όλα τα παρακάτω παιχνίδια τις πρώτες μέρες. Επιλέξτε αυτά που ταιριάζουν καλύτερα στην ομάδα σας για τις ημέρες προσαρμογής και εισάγετε σταδιακά όσα από τα υπόλοιπα θεωρείτε ενδιαφέροντα σε όλη τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
1. Λέω
το όνομά μου
Κάθε
παιδί διαδοχικά λέει ρυθμικά το όνομά του (π.χ. Μα-ρί-α) και κάνοντας παράλληλα
μια κίνηση (βήματα μπροστά, χέρια πάνω-κάτω κ.ά.) ή χτυπώντας κάποιο
κρουστό όργανο. Τα υπόλοιπα παιδιά το επαναλαμβάνουν.
Το
παιχνίδι μπορεί να το ξεκινήσει η ίδια η νηπιαγωγός, λέγοντας το δικό της όνομα
και κάνοντας σχετικές κινήσεις
2.
Παίζω με το όνομά μου
Κάθε
παιδί διαδοχικά λέει το όνομά του με διάφορους τρόπους που υποδεικνύουμε
αλλάζοντας την ένταση, τον τόνο ή την χροιά (λέω το όνομά μου δυνατά και σιγά,
με λεπτή και βαθιά φωνή…). Μπορούμε μάλιστα να το πούμε μιμούμενοι κάποιον ή
μια κατάσταση (π.χ. σαν γίγαντας, σαν να χασμουριέμαι, σαν να είμαι
θυμωμένος….. )
3.
Πιάσε την μπάλα και πες...
Τα παιδιά κάθονται σε κύκλο και
πετώντας το ένα στο άλλο μια μπάλα καλούνται να πουν :
·
το όνομά τους
·
το αγαπημένο τους χρώμα, φαγητό…
·
το όνομα του παιδιού που τους πέταξε την
μπάλα και τα αγαπημένα του πράγματα
4.
Πιάσε την μπάλα αν...
·
το λένε…… (π.χ. Νίκο)
·
φορά κάτι… (π.χ. κόκκινο)
·
του αρέσει…. (π.χ. το παστίτσιο)
·
τα μαλλιά του είναι…. (π.χ.
μακριά)
·
έχει αδερφάκι
5. Το
Τρενάκι της Γνωριμίας
Η νηπιαγωγός, ως ατμομηχανή, πηγαίνει σε ένα παιδί-βαγόνι, συστήνεται και όταν
και αυτό πει το όνομά του σχηματίζουν το τρενάκι. Στη συνέχεια, το τρενάκι
αλλάζει φορά, το παιδί γίνεται ατμομηχανή και πηγαίνει σε ένα άλλο παιδί, συστήνονται
και το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι να ολοκληρωθεί το τρενάκι της τάξης.
Σε κύκλο ένα παιδί κρατάει την άκρη από ένα κουβάρι, λέει το όνομά του και κάτι
που του αρέσει και το πετάει σε ένα άλλο παιδί. Το παιχνίδι συνεχίζεται μέχρι
να σχηματιστεί ο ιστός της αράχνης…
7.
Τρέχω και αλλάζω θέση
Με παράγγελμα της νηπιαγωγού ή κάποιου παιδιού 2 παιδιά αλλάζουν θέση μεταξύ
τους, λέγοντας: “βήμα βήμα πώς μ’ αρέσει, τρέχω και αλλάζω θέση”
8.
Ποιος λείπει;
Τα παιδιά κινούνται ελεύθερα στον χώρο στο ρυθμό της μουσικής, ώσπου η
νηπιαγωγός με ένα ύφασμα καλύπτει ένα από τα παιδιά. Τα υπόλοιπα πρέπει να
βρουν…. ποιος λείπει!
9.
Μάντεψε ποιος είναι....
Δένουμε με μαντήλι τα μάτια ενός παιδιού και πηγαίνουμε μπροστά του κάποιο άλλο
παιδί. Με κλειστά μάτια και χρησιμοποιώντας μόνο την αφή καλείται να βρει ποιο
παιδί είναι
10.
Ποιον έχω στο μυαλό μου;
Η νηπιαγωγός ή κάποιο παιδί “βάζει”
κάποιο παιδί στο μυαλό της και δίνει στοιχεία για αυτό με σκοπό τα υπόλοιπα να
τον μαντέψουν, π.χ.
·
είναι ψηλός
·
φοράει μπλε μπλούζα
·
έχει κοντά μαλλιά
Τα υπόλοιπα παιδιά μπορούν να θέτουν
σχετικές ερωτήσεις που θα τα βοηθήσουν να μαντέψουν ποιο παιδί είναι
11. Η
άδεια θέση
Τα
παιδιά κάθονται κυκλικά, έχοντας αφήσει μια θέση κενή. Το παιδί που κάθεται
δεξιά της θέσης αυτής φωνάζει ένα όνομα και το αντίστοιχο παιδί τρέχει να
καθίσει εκεί.
12. Το
Μουσικό Καπέλο
Τα
παιδιά κάθονται σε κύκλο και στη διάρκεια της μουσικής το καπέλο πηγαίνει από
κεφάλι σε κεφάλι. Όταν η μουσική σταματήσει, το παιδί που φοράει το καπέλο λέει
το όνομά του ή κάτι που του αρέσει και τα υπόλοιπα το επαναλαμβάνουν σηκώνοντας
ψηλά τα χέρια.
13. Η
"καυτή πατάτα"
Τα
παιδιά σε κύκλο έχουν μια μπάλα- “καυτή πατάτα” που πρέπει γρήγορα να την
πετάνε το ένα στο άλλο για να μην “καούν”. Το παιδί που κρατάει την μπάλα
πριν την πετάξει πρέπει να πει το δικό του όνομα ή το όνομα του παιδιού που θα
την πιάσει.
14. Το
ζάρι των αγαπημένων μου....
15. Ο Τροχός της Γνωριμίας
Κάθε
παιδί διαδοχικά γυρίζει το βέλος στον τροχό και απαντάει σε αυτό που του
ζητείται (π.χ. πες μας για την οικογένειά σου)
16.
Θάρρος, αλήθεια ή δοκιμασία;
Κάθε παιδί διαδοχικά επιλέγει στην τύχη μια κάρτα από μια κατηγορία που
θέλει και ακολουθεί τις οδηγίες της.
Η
πρώτη κατηγορία αφορά ερωτήσεις στις οποίες το παιδί πρέπει να απαντήσει με
ειλικρίνεια (“αλήθεια”), η δεύτερη κατηγορία αφορά εντολές που απαιτούν αρκετό
“θάρρος” για να εκτελεστούν (π.χ. έκθεση σε κοινό, δύσκολες κινήσεις…) και η
τρίτη αφορά δοκιμασίες που απαιτούν γνώσεις και δεξιότητες (νοητικές,
κινητικές…)
Τις καρτέλες που ακολουθούν μπορείτε να τις κολλήσετε σε χρωματιστά
χαρτιά (διαφορετικό χρώμα ανά κατηγορία) και να τις τοποθετήσετε γυρισμένες
ανάποδα σε 3 στήλες.
Παιχνίδια
σε Ζευγάρια
Εξίσου σημαντικά με τα παιχνίδια γνωριμίας, είναι τα παιχνίδια σε ζευγάρια,
καθώς φέρνουν τα παιδιά πιο κοντά, ενισχύουν τις μεταξύ τους σχέσεις και θέτουν
τις βάσεις για την ανάπτυξη δεξιοτήτων συνεργασίας. Το ζευγάρι στην
πραγματικότητα αποτελεί μια μικρή ομάδα που καλείται να συνεργαστεί για την
επίτευξη ενός κοινού στόχου. Παράλληλα, τα συγκεκριμένα παιχνίδια μπορεί να
βοηθήσουν τα παιδιά να δημιουργήσουν τις πρώτες τους φιλίες
1.
Παράξενοι Χαιρετισμοί
Τα παιδιά χορεύουν ελεύθερα στον χώρο και, όταν σταματήσει η μουσική,
βρίσκουν ένα φίλο και ανάλογα με το σύνθημα της νηπιαγωγού:
·
τον χαιρετάνε
·
του χαμογελούν
·
τον χαϊδεύουν
·
ενώνουν τις πλάτες τους
2.
Βρίσκω το ζευγάρι μου
Τα παιδιά χορεύουν
ελεύθερα στον χώρο και, όταν σταματήσει η μουσική, βρίσκουν το ζευγάρι τους που
έχει:
·
το ίδιο χρώμα μπαλόνι
·
την άλλη μισή εικόνα
·
εικόνα από την ίδια κατηγορία (π.χ. ζώο)
3. Εγώ
και ο Φίλος μου
Τα
παιδιά χορεύουν ελεύθερα στον χώρο και, όταν σταματήσει η μουσική, ανάλογα με
οδηγία της νηπιαγωγού, κάνουν κάτι μαζί (πηδάνε μια
λακκούβα, προστατεύονται από τη βροχή κ.ά.)
4. Ο
"καθρέφτης"
Τα παιδιά κινούνται στον χώρο σε ζευγάρια και, με σύνθημα της νηπιαγωγού,
το ένα παιδί παίρνει μια στάση ή κάνει μια κίνηση, που το άλλο καλείται να
αντιγράψει ως “καθρέφτης”
5. Ο
"γλύπτης"
Τα παιδιά κινούνται στον χώρο σε ζευγάρια και, με σύνθημα της νηπιαγωγού,
το ένα παιδί παίρνει μια στάση ή κάνει μια κίνηση, που το άλλο καλείται να
αντιγράψει ως “καθρέφτης”
6.
Βοήθησε τον "τυφλό"
Τα παιδιά κινούνται στον χώρο σε ζευγάρια, το ένα έχει τον ρόλο του “τυφλού”
και το άλλο τον βοηθάει να κινηθεί χωρίς να χτυπήσει. Οι ρόλοι εναλλάσσονται
7. Ας
ενωθούμε....
Τα παιδιά χορεύουν στον χώρο σε ζευγάρια και, με το σταμάτημα της μουσικής,
καλούνται να ενώσουν τα μέρη του σώματος που υποδεικνύει η νηπιαγωγός (π.χ.
μύτη με μάγουλο).
Ομαδικά
Παιχνίδια
Πρόκειται για παιχνίδια που βοηθούν στην ενίσχυση της αίσθησης της ομάδας. Τα
παιδιά καλούνται να δουλέψουν ομαδικά για να βρουν την απάντηση σε παιχνίδια
τύπου “μάντεψε τι είναι;” ή να ολοκληρώσουν επιτυχώς μια αποστολή (εκτέλεση
οδηγιών νηπιαγωγού, συντονισμός κινήσεων, ομαδική εργασία…)
1. Το
"Δώρο"
Από ένα άδειο
κουτί δώρου, ένα παιδί μιμείται ότι “βγάζει” ένα αντικείμενο και με κινήσεις
προσπαθεί να κάνει τους άλλους να καταλάβουν τι είναι..
2.
Μάντεψε τι είναι... με ερωτήσεις
Ένα παιδί
σκέφτεται ή επιλέγει από μια σειρά εικόνων ένα αντικείμενο, ζώο, φυτό….. και τα
υπόλοιπα προσπαθούν να το μαντέψουν κάνοντας ερωτήσεις (Είναι ζώο; Τι χρώμα
είναι; Είναι μεγάλο ή μικρό; κτλ. )
3.
Μάντεψε τι είναι... με παντομίμα
Ένα παιδί ή
μια ομάδα αναπαριστά με μίμηση, χωρίς να μιλάει, μια κατάσταση της καθημερινής
ζωής, ένα επάγγελμα…. και τα υπόλοιπα καλούνται να την μαντέψουν. Για να
διευκολύνουμε τα παιδιά να επιλέξουν αυτό που θα αναπαραστήσουν, μπορούμε να
χρησιμοποιήσουμε σχετικές καρτέλες με εικόνες
4.
Μαγικά Αντικείμενα
Σε ένα κουτί
βάζουμε αντικείμενα που έχουν τη “δυναμική” να μετατραπούν σε κάτι άλλο (π.χ.
σκούπα, ξύλο, ύφασμα, χαρτόκουτο…) Ένα παιδί επιλέγει ένα αντικείμενο (π.χ.
σκούπα) και μέσα από παντομίμα το παρουσιάζει στα υπόλοιπα παιδιά, που
καλούνται να βρουν σε τι το έχει μετατρέψει (π.χ. αλογάκι).
5.
"Ζουμ-ιικ"
Τα παιδιά σε
κύκλο διαδοχικά μιμούνται τον ήχο του αυτοκινήτου (“ζουμ”). Όταν κάποιο από
αυτά πει τον ήχο “ιικ” (σταμάτημα αυτοκινήτου) η φορά του κύκλου πρέπει
να αλλάξει
6. Ο
Ιάκωβος είπε...
Η νηπιαγωγός
ή κάποιο παιδί δίνει μια εντολή (π.χ. να πιάσετε τη μύτη σας) που τα παιδιά
καλούνται να εκτελέσουν μόνο όταν προηγείται το “Ο Ιάκωβος είπε…”
7.
Μουσικές καρέκλες με.... ζωγραφική
Βάζουμε σε
κύκλο ή σε σειρά τόσες καρέκλες όσα είναι τα παιδιά. Τα παιδιά χορεύουν γύρω
από αυτές και με το σταμάτημα της μουσικής βρίσκουν μια θέση για να καθίσουν.
Σε κάθε γύρο βγάζουμε μια καρέκλα. Έτσι, κάποιο παιδί δεν βρίσκει θέση κι
αποχωρεί. Το παιδί που βγαίνει από το παιχνίδι ζωγραφίζει κάτι σε ένα μεγάλο
χαρτί κι έτσι με την ολοκλήρωση του παιχνιδιού προκύπτει παράλληλα και μια
ομαδική ζωγραφιά
Θα μπορούσες το αρχείο με τα παιχνίδια γνωριμίας να το κάνεις δημόσιο; Γράφει πως είναι ιδιωτικό και δεν μπορούμε να το κατεβάσουμε. Ευχαριστώ και καλή σχολική χρονιά!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚΑΛΗΣΠΕΡΑ ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ ΚΑΙ ΕΓΩ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΑ ΑΥΤΟ ΤΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΔΕΝ ΜΕ ΑΦΗΝΕΙ ΝΑ ΕΧΩ ΠΡΟΣΒΑΣΗ ΣΤΟ ΑΡΧΕΙΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΓΝΩΡΙΜΙΑΣ
ΑπάντησηΔιαγραφή