Πέμπτη, 20 Νοεμβρίου 2014

Εκλογές στην τάξη μας!



     Με αφορμή την αναφορά στα γεγονότα του Πολυτεχνείου, επικέντρωσα την προσοχή των παιδιών στον  τρόπο που εκλέγεται ο αρχηγός σε ένα δικτατορικό καθεστώς σε αντίθεση με το δημοκρατικό πολίτευμα. Η απάντηση τους απλή, παιδική αλλά τόσο αληθινή: "Στη δικτατορία ένας κακός γίνεται μόνος του αρχηγός και στη δημοκρατία διαλέγουμε εμείς όποιον θέλουμε!"
   Πώς, όμως, τον διαλέγουμε
    Ένα παιδί αναφέρθηκε στις εκλογές και ειδικότερα στους σταυρούς που βάζουμε σε αυτόν που θέλουμε. Έτσι, η εισαγωγή στο θέμα έγινε χωρίς δυσκολία.
    Τι θα λέγατε αν κάναμε εκλογές για να επιλέξουμε έναν αρχηγό για την τάξη μας; Φυσικά ενθουσιάστηκαν! 

Ποιος, όμως, θα ήταν ο ρόλος αυτού του αρχηγού
    Τα παιδιά προβληματίστηκαν! “Αφού έχουμε τις ομάδες εργασίας, γιατί χρειαζόμαστε αρχηγό;”. Με αυτόν τον τρόπο ξεκίνησε μια συζήτηση για το ρόλο του αρχηγού να εξετάζει αν εφαρμόζονται σωστά οι κανόνες, αν δεν τηρούνται να τους υπενθυμίζει, να ελέγχει αν η ομάδα εργασίας δουλεύει σωστά και γενικά να φροντίζει για τη σωστή λειτουργία της τάξης!

Προετοιμασία εκλογών

Δελτία Ταυτότητας
    Για να ψηφίσουμε πρέπει να έχουμε ταυτότητα! Τι είναι, όμως, η ταυτότητα; Ας δούμε την ταυτότητα της κυρίας
    Τα παιδιά επεξεργάζονται μια πραγματική ταυτότητα κι εντοπίζουν στοιχεία όπως η φωτογραφία, η υπογραφή, ο αριθμός, το δακτυλικό αποτύπωμα ενώ διαβάζουμε και τις πληροφορίες που υπάρχουν στην πίσω πλευρά (όνομα, επώνυμο, όνομα πατρός, ημερομηνία γέννησης)
Ώρα, λοιπόν, να φτιάξουμε και τις δικές μας ταυτότητες;





Εκλογικός Κατάλογος
    Όταν πάμε να ψηφίσουμε υπάρχουν κάποιοι που αποτελούν την εφορευτική επιτροπή κι έχουν χαρτιά με όλα τα ονόματα αυτών που ψηφίζουν. Αυτά τα χαρτιά λέγονται εκλογικοί κατάλογοι. Όταν πάμε να ψηφίσουμε τους δίνουμε την ταυτότητά μας κι αυτοί βρίσκουν το όνομά μας στους καταλόγους αυτούς και το σβήνουν. Ας φτιάξουμε λοιπόν τους δικούς μας εκλογικούς καταλόγους στον υπολογιστή


Ψηφοδέλτια & Κάλπη
    Στα ψηφοδέλτια γράφουμε τα ονόματα όλων των υποψηφίων. Αυτός που πάει να ψηφίσει, χωρίς να τον βλέπουν οι άλλοι, βάζει ένα σταυρό δίπλα στο όνομα αυτού που θέλει να ψηφίσει, βάζει το ψηφοδέλτιο σε έναν φάκελο και το ρίχνει στην κάλπη. 

    Εύλογα προέκυψε το ερώτημα: "γιατί να μην ξέρουν οι άλλοι ποιον ψηφίσαμε; εγώ θέλω να πω στους φίλους μου ότι τους ψήφισα!" Έτσι, τους εξήγησα ότι καλό είναι να μην το ξέρουν οι άλλοι γιατί αυτοί που δεν τους ψήφισες θα στενοχωρηθούν και θα νομίζουν ότι δεν τους θεωρείς φίλους. “Μα εγώ θα ψηφίσω τον πιο έξυπνο!” Το πόσο εύκολα τα παιδιά οδηγούν τη μαθησιακή διαδικασία εκεί που ούτε εσύ μπορούσες να προβλέψεις είναι μαγικό! Έτσι, δόθηκε η ευκαιρία να μιλήσουμε για τα κριτήρια επιλογής αυτού που θα ψηφίσουμε ενώ τα παιδιά μου είπαν ότι θα σκεφτούν πολύ καλά πριν ψηφίσουν (κάτι που συχνά δεν κάνουμε εμείς οι μεγάλοι!)
    Ακολούθησε η καταγραφή των ψηφοδελτίων στον υπολογιστή και η εκτύπωση αυτών και του εκλογικού καταλόγου ενώ στη συνέχεια φωτοτυπήσαμε τόσα ψηφοδέλτια όσα είναι τα παιδιά. Τα παιδιά συμμετείχαν στη διαδικασία αυτή (με τον αναμενόμενο ενθουσιασμό!)  προκειμένου να εξοικειωθούν με τη λειτουργία δύο  τεχνολογικών μέσων, του εκτυπωτή και του φωτοτυπικού



Προεκλογική Αφίσα
    Γνωρίζοντας ήδη το ρόλο της αφίσας, συζητήσαμε για την σημασία της κατά την προεκλογική περίοδο προκειμένου οι υποψήφιοι να μεταδώσουν τα μηνύματα που θέλουν στους ψηφοφόρους. Έτσι, επεξεργαστήκαμε διάφορες αφίσες, τις περιγράψαμε και σχολιάσαμε τα μηνύματά τους. 




    Στη συνέχεια, τα παιδιά έφτιαξαν τις δικές τους: δημιούργησαν ένα πλαίσιο ακολουθώντας ένα μοτίβο, 



ζωγράφισαν τον εαυτό τους και ό,τι άλλο ήθελαν και έγραψαν ένα σύνθημα λόγο για να τους ψηφίσουν οι συμμαθητές τους. 



Τέλος, τις παρουσίασαν στους άλλους εκφωνόντας παράλληλα κι έναν σύντομο προεκλογικό λόγο



Διεξαγωγή Εκλογών

    Αφού ορίσαμε εφορευτική επιτροπή


κι ετοιμάσαμε το παραβάν,


κάθε παιδί διαδοχικά ερχόταν στην εφορευτική επιτροπή, επιδείκνυε την ταυτότητα του και, αφού έβρισκαν το όνομά τους στον εκλογικό κατάλογο και το διέγραφαν, του έδιναν το ψηφοδέλτιο. 






Στη συνέχεια, πήγαινε πίσω από το παραβάν και ψήφιζε από 1 έως 3 παιδιά βάζοντας τους αντίστοιχους σταυρούς


Τέλος, έριχνε το ψηφοδέλτιο στην κάλπη



Καταμέτρηση Ψήφων Αναπαράσταση με μορφή Γραφήματος

    Μετά της ολοκλήρωση της ψηφοφορίας, ανοίξαμε την κάλπη. Κάθε παιδί επέλεγε τυχαία ένα ψηφοδέλτιο και συμπλήρωνε στα γράφημα τα σχετικά κουτάκια ανάλογα με τους σταυρούς. Με αυτόν τον τρόπο, μπορέσαμε εύκολα να καταλάβουμε ποιος συγκέντρωσε τις περισσότερες ψήφους, που στην περίπτωσή μας ήταν 2 παιδιά που ισοψήφησαν. Έτσι, η τάξη μας απέκτησε 2 προέδρους κι έναν αντιπρόεδρο.






Τα φύλλα καταγραφής (δελτίο ταυτότητας, ψηφοδέλτιο, εκλογικός κατάλογος, γράφημα) μπορείτε να τα βρείτε σε μορφή PowerPoint (ώστε τα παιδιά να μπορούν να παρέμβουν και να τα συμπληρώσουν στον υπολογιστή) στον παρακάτω σύνδεσμο

2 σχόλια:

  1. Αναλυτική και εμπεριστατωμένη η πρόσεγγιση της έννοιας των εκλογών.Καλησπέρα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ΠΟΛΥ ΟΡΓΑΝΩΜΕΝΗ ΔΟΥΛΕΙΑ ΟΠΩΣ ΠΑΝΤΑ!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή