ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ - ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΥΛΙΚΟΥ

Το υλικό που θα βρείτε στο ιστολόγιο "Νηπιαγωγός για Πάντα" είναι δημιούργημα της εκπαιδευτικού κ. Ειρήνης Ματθαιάκη. Παρέχεται δωρεάν και είναι ελεύθερο προς χρήση για εκπαιδευτικούς σκοπούς. ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η χρήση για εμπορική εκμετάλλευση, η αναδημοσίευση χωρίς παραπομπή στη δημιουργό του και η αντιγραφή του περιεχομένου σε άλλη ιστοσελίδα χωρίς ανάρτηση του σχετικού συνδέσμου (link) του ιστολογίου.

Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2014

Σχεδιασμός Προγράμματος Αγωγής Υγείας: Το Σώμα μου Αγαπώ, να το Φροντίζω δεν Ξεχνώ!


    Πρόκειται για το πρόγραμμα Αγωγής Υγείας που ανέλαβα για τη φετινή σχολική χρονιά με τη συνάδελφό μου Τσαντήλα Χρύσα

Αφόρμηση:

    Δουλεύοντας στο ολοήμερο τμήμα είχαμε την ευκαιρία να διαπιστώσουμε ότι τα παιδιά της τάξης μας είχαν περιορισμένες διατροφικές συνήθειες (προτίμηση σε συγκεκριμένα φαγητά, λήψη μειωμένης ποσότητας τροφής, άρνηση για πολλές θρεπτικές τροφές, όπως τα λαχανικά). Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με την κακή στοματική υγιεινή πολλών παιδιών και τις περιορισμένες ευκαιρίες για άσκηση, εντός κι εκτός σχολικού προγράμματος αλλά και τις δυσκολίες τους στη διαχείριση συναισθημάτων (εκρήξεις θυμού, δυσκολίες αποχωρισμού από γονείς και προσαρμογής κ.ά.) μας οδήγησε στο σχεδιασμό ενός πολύπλευρου προγράμματος υγείας, προκειμένου να συμπεριλάβουμε όλους τους παραπάνω τομείς
ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ

Α) ΥΠΟΘΕΜΑΤΑ

1. Το Σώμα μου

  • τα μέρη του σώματος
  •  στάδια ανάπτυξης ανθρώπου
  • μέτρηση ύψους και βάρους
  •  βιολογικές λειτουργίες
  •   αισθήσεις
  •  σωματική υγιεινή και αρρώστιες (επίσκεψη στο ιατρείο του χωριού)
  •   η γωνιά του ιατρείου

2. Υγιεινή Διατροφή 

  • έρευνα: διατροφικές συνήθειες παιδιών
  • η Πυραμίδα της Μεσογειακής Διατροφής- κατηγορίες τροφίμων
  • βιταμίνες
  •  ελιά (επίσκεψη σε χωράφι με ελιές κατά το λιομάζωμα)
  •   ψωμί (επίσκεψη σε φούρνο)
  •  φτιάχνουμε μια υγιεινή συνταγή (επίσκεψη σε κοντινό παντοπωλείο για αγορά υλικών)
  •  φρούτα και λαχανικά ( η γωνιά του μανάβικου, φτιάχνουμε έναν λαχανόκηπο στην αυλή του σχολείου-μελέτη ανάπτυξης φυτών 

3. Στοματική Υγιεινή

  • σύνδεση στοματικής υγιεινής με τη διατροφή
  • οδηγίες βουρτσίσματος
  • επίσκεψη οδοντιάτρου
4. Άθληση

  •   η σημασία της άθλησης για την υγεία
  • ένταξη άθλησης στο εκπαιδευτικό πρόγραμμα σε εβδομαδιαία βάση (εβδομαδιαία επίσκεψη
  • γυμναστή για υλοποίηση σχετικών δραστηριοτήτων)
  • γνωριμία με τα αθλήματα – Ολυμπιακοί Αγώνες


5. Ψυχική Υγεία

  • γνωριμία με τα συναισθήματα
  • τρόποι διαχείρισης αρνητικών συναισθημάτων (άγχος, λύπη, θυμός, φόβος…) για εξασφάλιση ψυχικής ισορροπίας


Β) ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

Βασικός σκοπός: Η προαγωγή της ψυχικής και σωματικής υγείας των παιδιών με την υιοθέτηση υγιεινών συνηθειών

Στόχοι: Τα παιδιά να…

  • γνωρίσουν το σώμα και τις λειτουργίες του
  •  υιοθετήσουν υγιεινές συνήθειες (διατροφή, στοματική υγιεινή, άθληση…)
  • αναγνωρίζουν και να επεξεργάζονται τα συναισθήματά τους, διασφαλίζοντας την ψυχική τους υγείας
  • αναγνωρίζουν τους κινδύνους που απειλούν την υγεία τους και να κάνουν σωστές επιλογές
  • εργαστούν ομαδικά
  • εκφράσουν τη δημιουργικότητά τους μέσα από την Τέχνη (εικαστικά, δραματοποιήσεις…)
  •  σχεδιάσουν έρευνες (συλλογή πληροφοριών-στοχασμός-εξαγωγή συμπερασμάτων)
  • κατανοήσουν τον επικοινωνιακό χαρακτήρα της γλώσσας (λίστα για ψώνια, συνταγή, γράμμα σε ειδικό, καταγραφή σημειώσεων στα πλαίσια έρευνας, δημιουργία αφίσας κ.ά.)
  • αναγνωρίσουν τη σημασία των μαθηματικών συνδέοντάς τα με δραστηριότητες της καθημερινής ζωής (μέτρηση βάρους και ύψους, αγορά προϊόντων στο παντοπωλείο, εκτέλεση συνταγής κ.ά.)

Γ) ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ – ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ΜΕ ΦΟΡΕΙΣ

  • Καταιγισμός ιδεών – Ιδεοθύελλα (ιστογράμματα)
  •   Εισήγηση (παρουσίαση εποπτικού υλικού, πληροφοριών…)
  •  Ερωταποκρίσεις, διάλογος, μαιευτική μέθοδος – Κριτικός Στοχασμός (reflection)
  • Βιωματική Μάθηση (παιχνίδι, παιχνίδι ρόλων κ.ά.)
  • Πείραμα (κατά την μελέτη των φυτών και ειδικότερα των λειτουργιών της διαπνοής και φωτοσύνθεσης)
  • Έρευνα Πεδίου (εκπαιδευτικές επισκέψεις σε ελαιώνα, φούρνο, παντοπωλείο, ιατρείο)
  •  Συνεντεύξεις από ειδικούς (γιατρός, οδοντίατρος, φούρναρης, ελαιοπαραγωγός, γυμναστής)
  •  Ομαδοσυνεργατική μέθοδος (ομαδικές εργασίες, χωρισμός σε ομάδες στα πλαίσια έρευνας και ανάθεση ρόλων…)
  • Διερευνητική μέθοδος – καθοδηγούμενη ανακάλυψη (σχεδιασμός έρευνας, μελέτη περίπτωσης, λύση προβλήματος, λήψη απόφασης)
  •  Χρήση πολυμέσων ηλεκτρονικής τεχνολογίας

Δ) ΠΕΔΙΑ ΣΥΝΔΕΣΗΣ ΜΕ ΤΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΩΝ ΤΩΝ ΑΝΤΙΣΤΟΙΧΩΝ ΓΝΩΣΤΙΚΩΝ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ

   Το πρόγραμμα έχει σχεδιαστεί με τρόπο που να εμπλέκονται όλα τα γνωστικά αντικείμενα-μαθησιακές περιοχές (γλώσσα, μαθηματικά, φυσικές επιστήμες, περιβάλλον, προσωπική και κοινωνική ανάπτυξη, τεχνολογίες πληροφοριών κι επικοινωνιών, φυσική αγωγή, τέχνες)





Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου