ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ - ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΥΛΙΚΟΥ

Το υλικό που θα βρείτε στο ιστολόγιο "Νηπιαγωγός για Πάντα" είναι δημιούργημα της εκπαιδευτικού κ. Ειρήνης Ματθαιάκη. Παρέχεται δωρεάν και είναι ελεύθερο προς χρήση για εκπαιδευτικούς σκοπούς. ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η χρήση για εμπορική εκμετάλλευση, η αναδημοσίευση χωρίς παραπομπή στη δημιουργό του και η αντιγραφή του περιεχομένου σε άλλη ιστοσελίδα χωρίς ανάρτηση του σχετικού συνδέσμου (link) του ιστολογίου.

Παρασκευή 20 Μαρτίου 2015

Αφιέρωμα: 25η Μαρτίου 1821

Εισαγωγή Ανασκόπηση Γεγονότων


    Έχοντας ήδη σημειώσει στο μηνιαίο ημερολόγιό μας την ημέρα της παρέλασης, προβληματίζουμε τα παιδιά για το λόγο που θα γίνει. “Γιορτάζει η Ελλάδα!”. Ναι, αλλά τι γιορτάζουμε.; Και η ιστορία ξεκινά!

    Πριν από πολλά χρόνια, οι Έλληνες ήταν σκλαβωμένοι στους Τούρκους. 400 χρόνια έκαναν υπομονή μέχρι που δεν άντεξαν άλλο και ξεσηκώθηκαν. Αυτή η Επανάσταση ξεκίνησε στις 25 Μαρτίου του 1821 και αυτήν γιορτάζουμε κάθε χρόνο στις 25 Μαρτίου. Και για να καταλάβουμε καλύτερα πότε έγιναν όλα αυτά, τοποθετούμε το γεγονός στη γραμμή του χρόνου.

   Για να δούμε τώρα πιο αναλυτικά πώς ζούσαν οι Έλληνες την περίοδο της Τουρκοκρατίας και τι ακριβώς συνέβη για να κερδίσουμε και πάλι την Ελευθερία μας. Η παρακάτω παρουσίαση μας βοήθησε πολύ σε αυτή την κατεύθυνση, σχολιάζοντας παράλληλα τους πίνακες ζωγραφικής:

Κρυφό σχολειό, παιδομάζωμα, κλέφτες, ο ρόλος των γυναικών, ο χορός του Ζαλόγγου, οι μάχες σε στεριά και θάλασσα. τα παιδιά παρακολουθούσαν άφωνα! Και φυσικά αποτύπωσαν στις ζωγραφιές τους όσα τα εντυπωσίασαν










Η Ελληνική Σημαία

    Μετά την απελευθέρωση της Ελλάδας, καθορίστηκε και η σημαία της, το εθνικό αυτό σύμβολο που χαρακτηρίζει κάθε χώρα. Την παρατηρούμε και σχολιάζουμε την επιλογή του μπλε χρώματος και του σταυρού (σύνδεση με τη θάλασσα και τον χριστιανισμό). Μετράμε τις γαλανόλευκες  γραμμές. Είναι 9. γιατί όχι 8 ή 10; Και σε αυτό υπάρχει ερμηνεία Συνδέεται με την  ιστορική φράση “Ελευθερία ή Θάνατος”, ένα εθνικό σύνθημα, για το οποίο πολέμησαν οι Έλληνες. Κάθε γραμμή λοιπόν της σημαίας μας αντιστοιχεί σε μία συλλαβή της φράσης αυτής. Ας το διαπιστώσουμε κι έμπρακτα.
ομαδικά.....



αλλά και ατομικά, σε φύλλο εργασίας






Ήρωας σημαίνει.

    Τι είναι ήρωας; Αυτός που αγωνίζεται, που δεν φοβάται να δώσει και τη ζωή του για να σώσει τους άλλους.. Οι ήρωες όμως δεν αναδεικνύονται μόνο μέσα από έναν πόλεμο αλλά και καθημερινά, μέσα από πράξεις αυτοθυσίας Έτσι, ήρωας είναι ο γιατρός που καθημερινά σώζει ανθρώπινες ζωές, ο πυροσβέστης που μπαίνει μέσα στη φωτιά για να σώσει όποιον κινδυνεύει, ο αστυνομικός που συλλαμβάνει τους  “κακούς” . ακόμη και οι γονείς μας που καθημερινά αγωνίζονται σκληρά για να μας μεγαλώσουν, θυσιάζοντας πολλά.
    Μετά από αυτή την συζήτηση με τα μικρά μου και τις απρόσμενες και γεμάτες ευαισθησία ερμηνείες που έδωσαν στη λέξη “ήρωας” (“ήρωας είμαι κι εγώ που προσπαθώ να μάθω ποδήλατο, πέφτω αλλά μετά σηκώνομαι πάλι και προσπαθώ είναι και ο κτηνίατρος που γιατρεύει τα ζωάκια. είναι και ο παππούς μου που φτιάχνει σπίτια”), εστιάσαμε στους ήρωες της επανάστασης του 1821. Παρατηρήσαμε και περιγράψαμε τα πορτρέτα τους και φτιάξαμε τα δικά μας για να τους τιμήσουμε.










     Κι επειδή στην Επανάσταση ηρωική στάση δεν επέδειξαν μόνο οι αγωνιστές μας αλλά και όσοι τους εμψύχωναν με τον λόγο τους, αναφερόμαστε στον Ρήγα Φεραίο και τον Θούριο, σχολιάζοντας το περιεχόμενό του. Ας τον γράψουμε τώρα σε πάπυρο που θα φτιάξουμε μόνοι μας!

Τσαλακώνουμε το χαρτί.

το βουτάμε σε καφέ.

το απλώνουμε σε ίσια επιφάνεια και ρίχνουμε από πάνω κόκκους καφέ

τους οποίους διαλύουμε με τα χέρια μας.

στύβουμε λίγο λεμόνι

και αφήνουμε να στεγνώσει!

Συμβουλή: μην ρίξετε πολύ καφέ γιατί θα σκουρύνουν πολύ! εμείς “υπερβάλαμε” λιγάκι στην χρήση του αλλά δεν πειράζει




Το Εικονόλεξο των Ηρώων της Επανάστασης






Στεφάνια για τους Ήρωες


    Με αφορμή την αναφορά στα στεφάνια που καταθέτουμε στη μνήμη των ηρώων και στη δάφνη ως σύμβολο νίκης, συμπληρώσαμε το παρακάτω φύλλο εργασίας (είναι 2 φύλλα διαφορετικού γνωστικού επιπέδου)







Παραδοσιακή Ενδυμασία


   Παρατηρούμε και περιγράφουμε την παραδοσιακή στολή του τσολιά (δυστυχώς δεν βρήκαμε και περιοριστήκαμε σε εικόνες) και της Αμαλίας (που πήρε το όνομα της από την σύζυγο του Όθωνα και πρώτη βασίλισσα της Ελλάδας μετά την απελευθέρωση) 



   Κατονομάζουμε τα μέρη που την απαρτίζουν (φέσι, γιλέκο, φουστανέλα, τσαρούχια...)  και την συγκρίνουμε με τα σημερινά ρούχα

Τσολιάς.... με Γεωμετρικά Σχήματα


    Με την παρακάτω εργασία εμπεδώνουμε τα μέρη της στολής του τσολιά (φέσι κτλ.) και τα καταγράφουμε ενώ παράλληλα εμπεδώνουμε ήδη γνωστά μας γεωμετρικά σχήματα αλλά μαθαίνουμε και καινούρια (ημικύκλιο, τραπέζιο)








Κολάζ: Τσολιάς και Αμαλία


Χρησιμοποιώντας βελουτέ και γκοφρέ κατασκευάζουμε τις παραδοσιακές ενδυμασίες και με ζωγραφική συμπληρώνουμε τα υπόλοιπα στοιχεία








    Και για να ολοκληρώσουμε ευχάριστα την ενασχόλησή μας με την παράδοση, χορέψαμε κι έναν παραδοσιακό χορό ("Μήλο μου Κόκκινο")


 Το εποπτικό υλικό θα το βρείτε σε pdf στον σύνδεσμο:


6 σχόλια:

  1. ολοκληρωμένη προσέγγιση με ουσιαστικές δραστηριότητες !!!!!!
    λάτρεψα τη αερογραμμή και στην τεχνική του καφέ δεν χρησιμοποιούσα λεμόνι.........κρατώ......
    φιλιά !!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. χαχαχαχααχαχα τι έγραψα πιο πάνω.........χρονογραμμή εννοούσα ......κόλλησε το λάπι-τοπι.....
    καλό ΣΒΚ !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Τι υπέροχη ανάρτηση Ειρήνη!! Συμφωνώ με την κατερίνα, ολοκληρωμένη και ουσιώδης προσέγγιση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μπράβο Ειρήνη!!! Υπέροχες δραστηριότητες!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή