ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ - ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΥΛΙΚΟΥ

Το υλικό που θα βρείτε στο ιστολόγιο "Νηπιαγωγός για Πάντα" είναι δημιούργημα της εκπαιδευτικού κ. Ειρήνης Ματθαιάκη. Παρέχεται δωρεάν και είναι ελεύθερο προς χρήση για εκπαιδευτικούς σκοπούς. ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η χρήση για εμπορική εκμετάλλευση, η αναδημοσίευση χωρίς παραπομπή στη δημιουργό του και η αντιγραφή του περιεχομένου σε άλλη ιστοσελίδα χωρίς ανάρτηση του σχετικού συνδέσμου (link) του ιστολογίου.

Δευτέρα 16 Μαρτίου 2015

Ημερολόγιο Καταγραφής Διατροφικών Συνηθειών

Θεωρητικό Υπόβαθρο

  Το ημερολόγιο καταγραφής διατροφικών συνηθειών χρησιμοποιείται σε πολλά εκπαιδευτικά προγράμματα διατροφής με στόχο την αξιολόγηση της αλλαγής συμπεριφορών και την παράλληλη απόκτηση αυτοελέγχου από τα παιδιά (Kuezmarski & Aljadir, 2003) Την ανάγκη ανάπτυξης ικανοτήτων αυτό-παρακολούθησης κι αυτοελέγχου προκειμένου να επέλθει αλλαγή συμπεριφοράς επισήμαναν και οι Bullen και Benton, που αμφισβήτησαν την αποτελεσματικότητα προγραμμάτων που στηρίζονται αποκλειστικά στην παροχή γνώσεων
 Γενικότερα, έρευνες που  μελετούν τα χαρακτηριστικά επιτυχημένων εκπαιδευτικών προγραμμάτων διατροφής έχουν καταδείξει ότι καταγράφοντας καθημερινά ανά κατηγορία τις ποσότητες τροφίμων που καταναλώνουν τα παιδιά μπορούν να αυτό-αξιολογούν τη διατροφή τους, να εντοπίζουν τυχόν ελλείψεις ή υπερβολές ώστε στη συνέχεια να προσπαθήσουν να τη βελτιώσουν (Budd & Volpe, 2006, Perez-Rodrigo & Aranceta 2003,  Laura Young & Jennifer Anderson, 2004)

Βιβλιογραφία

Bullen, K. & Benton, D. (2004). A  pilot  study  to  explore  the  challenges  of changing  children’s food  and  health concepts. Health Education Journal, 63, 50-60.
Budd, G., Volpe, S. (2006). School-based obesity prevention: research, challenges, and recommendations. Journal of School Health, 76, 485-495.
Kuezmarski, M. & Aljadir, L. (2003). Using food calendars to self-monitor: Got 5 ? Nutrition for kids program.  Journal of Nutrition Education and Behavior, 35, 269-270.
Perez-Rodrigo, C. & Aranceta, J. (2003). Nutrition education in schools: experiences and challenges. European Journal of Clinical Nutrition, 57, 582585.
Young, L. , Anderson, J., Beckstrom, L. Bellows, L. & Johnson, S. (2004). Using Social Marketing principles to guide the development of a nutrition education initiative for preschool-aged children. Journal of Nutrition Education and Behavior, 36, 250-257.

Ημερολόγιο Καταγραφής Διατροφικών Συνηθειών για το Νηπιαγωγείο

    Όπως έχω ήδη αναφέρει, το ημερολόγιο καταγραφής των διατροφικών μας συνηθειών είναι ένας τρόπος να εντοπίσουμε τυχόν υπερβολές που κάνουμε (π.χ. υπερβολική κατανάλωση γλυκών) αλλά και πιθανές ελλείψεις που έχουμε στο διαιτολόγιό μας (π.χ. ανεπαρκής κατανάλωση λαχανικών). Μάλιστα, έρευνες έχουν δείξει ότι συχνά το ημερολόγιο αυτό μπορεί να αναδειχθεί σε κίνητρο για τη βελτίωση των διατροφικών μας συνηθειών. Γι’ αυτό το λόγο σχεδίασα ένα αντίστοιχο ημερολόγιο που μπορεί να συμπληρωθεί από τα παιδιά προσχολική ς ηλικίας, με μικρή βοήθεια από τους γονείς τους

Τρόπος Συμπλήρωσης:

 Τα παιδιά καταγράφουν στη διάρκεια μιας εβδομάδας τις μερίδες που καταναλώνουν από κάθε κατηγορία τροφίμων. Πιο συγκεκριμένα, κάθε φορά που καταναλώνουν μια τροφή, σημειώνουν μια γραμμή στο αντίστοιχο κουτάκι και στο τέλος της εβδομάδας υπολογίζουν και καταγράφουν το σύνολο. Η καταγραφή γίνεται με κάθετες γραμμές καθεμία από τις οποίες αναπαριστά μια μερίδα





Αναπαράσταση δεδομένων

   Στο τέλος μπορούμε να καλέσουμε τα παιδιά να μεταφέρουν τα δεδομένα των καταγραφών τους σε ένα φύλλο του Excel και να τα αναπαραστήσουν με τη μορφή ραβδογράμματος η πίτας. Μάλιστα μπορούμε να παρουσιάσουμε συγκεντρωτικά τα στοιχεία όλων των παιδιών ώστε να προβούν σε μεταξύ τους συγκρίσεις (ποιος καταναλώνει περισσότερα φρούτα κτλ.)
   Δυστυχώς, δεν έχουν ολοκληρώσει ακόμη όλα τα παιδιά τις καταγραφές τους γι’ αυτό έχω μικρό δείγμα να σας παρουσιάσω.





Το φύλλο καταγραφής μπορείτε να το κατεβάσετε σε μορφή pdf στον σύνδεσμο:
Ημερολόγιο Καταγραφής Διατροφικών Συνηθειών

2 σχόλια: