ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ - ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΥΛΙΚΟΥ

Το υλικό που θα βρείτε στο ιστολόγιο "Νηπιαγωγός για Πάντα" είναι δημιούργημα της εκπαιδευτικού κ. Ειρήνης Ματθαιάκη. Παρέχεται δωρεάν και είναι ελεύθερο προς χρήση για εκπαιδευτικούς σκοπούς. ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η χρήση για εμπορική εκμετάλλευση, η αναδημοσίευση χωρίς παραπομπή στη δημιουργό του και η αντιγραφή του περιεχομένου σε άλλη ιστοσελίδα χωρίς ανάρτηση του σχετικού συνδέσμου (link) του ιστολογίου.

Παρασκευή 3 Απριλίου 2015

Μαθαίνουμε πολλά…. με Πασχαλινά Αυγά! (Μέρος Α΄)

Γλώσσα

Παιχνίδι Φωνολογικής Επίγνωσης: Σπασμένα Αυγά

Tα παιδιά καλούνται να βρουν το άλλο μισό κάθε αυγού αντιστοιχίζοντας κάθε εικόνα
α) με το αρχικό γράμμα της αντίστοιχης λέξης



β) με την κατάληξή της


Σημείωση: το παιχνίδι έχει σχεδιαστεί με τρόπο που επιτρέπει την αυτό-διόρθωση. Πιο συγκεκριμένα για κάθε μισό αυγό υπάρχει μόνο ένα κομμάτι που του ταιριάζει. Γι’ αυτό και τα παιδιά μπορούν να το παίξουν και μόνα τους, χωρίς επίβλεψη, ελέγχοντας τις επιλογές τους με τη σύνδεση ή μη του παζλ.





Ποίημα “Ο Ανυπόμονος” (Ζαχαρίας Παπαντωνίου)

Ο Ανυπόμονος

Μόλις τ᾿ αυγά της ζέστανε η κλώσσα
και τα μικρά ετοιμάστηκε να βγάλει,
ένα πουλάκι εσήκωσε κεφάλι
μες το τσόφλι μιλώντας τέτοια γλώσσα:
«Ως πότε εδώ θα μ᾿ έχουνε κλεισμένο;
καθόλου δεν μπορώ να περιμένω!
Πες; έτσι τον καιρό μου εδώ θα χάνω;
Εγώ έχω κατορθώματα να κάνω!
Κόκορας βέβαια θα μαι δίχως άλλο,
λοφίο ψηλό, χρυσά φτερά θα βγάλω.
Τη μέρα και τη νύχτα θα στολίσω,
θα φέρνω την αυγή, μόλις λαλήσω
στο φράχτη, στην αυλή, σε κάθε μέρος
στρατεύματα τις κότες θα οδηγώ».
Και του ‘πε τότε ο κόκορας ο γέρος:
«Στάσου να βγεις παιδάκι μου απ᾿ το αυγό!»


     Το παραπάνω ποίημα στάθηκε αφορμή να συζητήσουμε για το τι σημαίνει “ανυπόμονος” και να ανταλλάξουμε σκέψεις για πράγματα που ανυπομονούμε να κάνουμε 

Παροιμίες

Ξεκινώντας από την παροιμιακή φράση που συνδέεται με το παραπάνω ποίημα (“ακόμη δεν βγήκε απ’ το αυγό”), αναφερθήκαμε σε παροιμίες σχετικές με τα αυγά και τις ερμηνεύσαμε:

Έχασε τ’ αυγά και τα πασχάλια
Κάτσε στ’ αυγά σου! 
Σιγά τα’ αυγά!
Κοιμάται με τις κότες  

Μαθηματικά

Ένωσε τα σπασμένα αυγά

Κάθε παιδί επιλέγει
α) μια ποσότητα που αναπαριστάνεται με βούλες και καλείται να βρει τον αντίστοιχο αριθμό



β) ένα άθροισμα ή διαφορά, υπολογίζει το αποτέλεσμα χρησιμοποιώντας χάρτινα αυγά και βρίσκει την αντίστοιχη ποσότητα. Ο λόγος που χρησιμοποίησα ποσότητες αντί για αριθμούς είναι για να εξασκηθούν στα παιδιά στην οπτική αναγνώριση μιας ποσότητας χωρίς μέτρηση ενώ για τα μικρότερα παιδιά αποτέλεσε μια καλή ευκαιρία να ασκηθούν στην σύγκριση ποσοτήτων (π.χ. αν το αποτέλεσμα της πράξης ήταν 9 επέλεγαν καρτέλες με περισσότερες βούλες ενώ αν ήταν 2 με λιγότερες)








Σημείωση: και αυτό το παιχνίδι έχει σχεδιαστεί με τρόπο που επιτρέπει την αυτό-διόρθωση.




Φύλλα Εργασίας

Αφού ασκηθήκαμε στην αναγνώριση αριθμών και στον υπολογισμό αθροισμάτων και διαφορών, συμπληρώσαμε τα παρακάτω φύλλα εργασίας (για τον υπολογισμό των πράξεων τα παιδιά χρησιμοποίησαν χάρτινα αυγά)









Μαθηματικό Πρόβλημα. με μορφή Ιστορίας

    Πρόκειται για μια ιστορία, η αφήγηση της οποίας συμπληρώνεται με διάφορες μαθηματικές πράξεις (αθροίσματα, διαφορές, διαίρεση) από τα αποτελέσματα των οποίων προκύπτει το τέλος της. Για την επίλυση των διάφορων προβλημάτων τα παιδιά χρησιμοποιούν χάρτινα αυγά και παράλληλα κρατάνε σχετικές σημειώσεις. Ειδικότερα...

....μετράνε 12 αυγά

...υπολογίζουν με το "μάτι" τα μισά αυγά, ελέγχουν την επιλογή τους μετρώντας και τη διορθώνουν


...κρατάνε σημειώσεις

...μοιράζουν τα αυγά





Μοτίβα

     Σε μια προσπάθεια να εξηγήσω στα παιδιά τι εννοούμε όταν λέμε μοτίβο τους είπα ότι είναι κάτι που επαναλαμβάνεται συνέχεια το ίδιο. Και τα πασχαλινά αυγά μου έδωσαν μια καλή ευκαιρία να τους το δείξω και στην πράξη. Έτσι αρχικά δημιούργησα ένα απλό μοτίβο με 2 χρωματιστά αβγά και τους ζήτησα να το επαναλάβουν. 

Στη συνέχεια το έκανα πιο δύσκολο χρησιμοποιώντας 3 χρώματα ή δυο χρώματα σε διαφορετικές διατάξεις.


Όταν το κατάλαβαν, μου ζήτησαν να φτιάξουν τα δικά τους μοτίβα.



....ενώ για να προχωρήσουμε ένα επίπεδο παραπάνω στο τέλος τους παρουσίασα μια διάταξη με αυγά στην οποία έπρεπε να βρουν το μοτίβο που επαναλαμβάνεται. Ομολογώ ότι δυσκολεύτηκαν αρκετά αλλά παράλληλα το διασκέδασαν καθώς προσπαθούσαν πεισματικά να βρουν ποιο κομμάτι της διάταξης επαναλαμβάνεται.



Και για να δούμε τι πραγματικά καταλάβαμε, συμπληρώσαμε το παρακάτω φύλλο εργασίας (για το πρώτο μέρος ζωγράφισα εγώ διάφορα μοτίβα, διαφορετικά για κάθε παιδί, ανάλογα με το γνωστικό του επίπεδο)






Γεωμετρικά Σχήματα


Έχοντας ήδη μάθει τα γεωμετρικά σχήματα, εξασκηθήκαμε στον σχεδιασμό τους διακοσμώντας με αυτά πασχαλινά αυγά. Στα παιδιά που μπορούν να "διαβάζουν" έδωσα το φύλλο εργασίας μόνο με τις λέξεις και στα υπόλοιπα με το σχήμα







   Τελειώνοντας σας παραθέτω και πατρόν με αυγά που μπορείτε να αξιοποιήσετε για τις παραπάνω μαθηματικές δραστηριότητες αλλά και οπουδήποτε αλλού. Για εξοικονόμηση μελανιού, μπορείτε να το εκτυπώσετε μια φορά, να φωτοτυπήσετε όσες φορές θέλετε σε χρωματιστά χαρτιά Α4 και να πλαστικοποιήσετε

Όλο το παραπάνω εποπτικό υλικό θα το βρείτε σε pdf στον σύνδεσμο:

6 σχόλια:

  1. υπέροχες δραστηριότητες και super υλικό!!!ευχαριστούμε πολύ!!!
    Καλό Πάσχα Ειρήνη με υγεία και ευτυχία!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Ευχαριστούμε πολύ για το υλικό, Ειρήνη!!!!! Είναι όλα τέλεια!!!! Καλό Πάσχα!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. ΣΥΓΚΛΟΝΙΣΤΙΚΗ ΔΟΥΛΕΙΑ! ΣΥΓΧΑΡΗΤΗΤΡΙΑ! ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΤΙ ΝΑ ΠΡΩΤΟΘΑΥΜΑΣΩ!!! ΜΠΡΑΒΟ ΣΟΥ ΚΟΡΙΤΣΙ ΜΟΥ! ΚΑΛΟ ΠΑΣΧΑ!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Μπράβο κορίτσι μου!!!!!!!!Και υλικό και καταπληκτικές δραστηριότητες!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή