ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ - ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΥΛΙΚΟΥ

Το υλικό που θα βρείτε στο ιστολόγιο "Νηπιαγωγός για Πάντα" είναι δημιούργημα της εκπαιδευτικού κ. Ειρήνης Ματθαιάκη. Παρέχεται δωρεάν και είναι ελεύθερο προς χρήση για εκπαιδευτικούς σκοπούς. ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η χρήση για εμπορική εκμετάλλευση, η αναδημοσίευση χωρίς παραπομπή στη δημιουργό του και η αντιγραφή του περιεχομένου σε άλλη ιστοσελίδα χωρίς ανάρτηση του σχετικού συνδέσμου (link) του ιστολογίου.

Δευτέρα 25 Μαΐου 2015

Γνωριμία με το Δάσος

Α. Τι είναι δάσος; Τι υπάρχει σε αυτό;

1. Συζήτηση, προσωπικές εμπειρίες και υποθέσεις

    Κάποια παιδιά αναφέρθηκαν σε εμπειρίες τους από εκδρομές τους στο δάσος ενώ άλλα έκαναν υποθέσεις για το τι μπορεί να υπάρχει σε αυτό (“λύκοι. καμηλοπάρδαλεις πίθηκοι. κ.ά”). Αποφασίσαμε, λοιπόν, να οργανώσουμε μια εκδρομή σε ένα κοντινό μας δασάκι για να διαπιστώσουμε κι από κοντά τι υπάρχει σε αυτό

2. Έρευνα Πεδίου

Προετοιμασία

     Σχεδιάζοντας μια έρευνα πεδίου, αναλάβαμε το ρόλο του “φυσιοδίφη” (μας άρεσε πολύ αυτή η λέξη και προσπαθήσαμε να την μάθουμε!) και πιο συγκεκριμένα, χωριστήκαμε σε ομάδες καθεμία από τις οποίες ανέλαβε έναν συγκεκριμένο ρόλο στη μελέτη του φυσικού κόσμου. Οι ομάδες  φυσιοδιφών διαμορφώθηκαν ως εξής: 
μελετητές εντόμων (με αντίστοιχη κλείδα παρατήρησης και καταγραφής), 

συλλέκτες λουλουδιών, ερευνητές φύλλων και κυνηγοί θησαυρών (με τον όρο “θησαυρό” ορίσαμε οτιδήποτε μας κάνει εντύπωση και δεν ανήκει στις παραπάνω κατηγορίες π.χ. μια πέτρα, ένα κλαδάκι κ.ά.). Δεν ξεχάσαμε βέβαια και την ομάδα των φωτογράφων που θα αποθήκευε σε εικόνα ότι δε μπορούσαμε να συλλέξουμε!

    Φυσικά, κάθε ομάδα εξοπλίστηκε με μεγεθυντικούς φακούς καθώς και με σχετικά δοχεία περισυλλογής.

    Τέλος, γράψαμε σε μια λίστα όσα θα χρειαστούμε στην εξερεύνηση μας στη φύση για να μην ξεχάσουμε τίποτα. Εδώ να επισημάνω ότι κάποια παιδιά πρότειναν να πάρουμε σακούλες και γάντια για να μαζέψουμε τα σκουπίδια, κάτι που ειλικρινά με ξάφνιασε! Για άλλη μια φορά τα παιδάκια μου μου απέδειξαν ότι πολλές φορές σκέφτονται πιο ώριμα και με μεγαλύτερη ευαισθησία από εμάς τους ενηλίκους!


Υλοποίηση

     Αφού τσεκάραμε την λίστα μας για να μην ξεχάσουμε τίποτα, 

ετοιμάσαμε τα σακίδιά μας και ξεκινήσαμε την εξερεύνησή μας. Μικροί εξερευνητές ή μάλλον φυσιοδίφες εν δράσει!



μελετητές εντόμων....



συλλέκτες λουλουδιών.....


ερευνητές φύλλων.....


κυνηγοί θησαυρών.....



κι επειδή το έργο του φυσιοδίφη είναι ενδιαφέρον αλλά και κουραστικό, καθίσαμε λίγο να απολαύσουμε το πικ-νικ στη φύση....




Ανατροφοδότηση

Παιχνίδια

    Τα συγκεκριμένα παιχνίδια μπορούμε να τα παίξουμε τόσο στη φύση όσο και κατά την επιστροφή μας στην τάξη
 
α.   
το κυνήγι του φυσιοδίφη
       Τα παιδιά χωρίζονται σε δύο ομάδες και κάθε παιδί ιδιοποιείται κάποιο από τα φυσικά υλικά που μαζέψαμε (π.χ. ένα παιδί από κάθε ομάδα ιδιοποιείται το φύλλο κτλ.). Σε ένα ύφασμα τοποθετούμε τα φυσικά υλικά και κάθε ομάδα κάθεται σε συγκεκριμένη απόσταση από αυτά. Κάθε φορά που λέμε το όνομα ενός υλικού, τα αντίστοιχα παιδιά (ένα από κάθε ομάδα) πρέπει να τρέξει για να το πάρει. Το κερδίζει όποιος το προλάβει και νικήτρια αναδεικνύεται η ομάδα που θα συγκεντρώσει τα περισσότερα υλικά




     β.    μάντεψε τι είναι με την αφή
 Κλείνουμε τα μάτια και προσπαθούμε να μαντέψουμε τι πιάνουμε!



     γ.    παιχνίδι μνήμης
   Αρχικά, τοποθετούμε σε συγκεκριμένη σειρά ορισμένα από τα φυσικά υλικά και κάθε παιδί, αφού τα παρατηρήσει προσεκτικά, γυρνάει την πλάτη κι εμείς αφαιρούμε κάποιο από αυτά. Το παιδί στη συνέχεια καλείται να βρει ποιο υλικό λείπει.


  Για να το δυσκολέψουμε λιγάκι, αντί να αφαιρέσουμε κάποιο υλικό, μπορούμε να αλλάξουμε τη θέση σε δύο από αυτά και να καλέσουμε το παιδί να βρει και να διορθώσει την αλλαγή




Ζωγραφική

Ζωγραφίζω ότι μου έκανε εντύπωση από τον περίπατό μου στο δάσος



Μελέτη συλλογών -Φυτολόγιο

    Ξεκινώντας από την ομάδα των εντόμων, αφού μας έδειξε τα έντομα που βρήκε (και φυσικά απελευθερώσαμε στη συνέχεια!!!), μαςπαρουσίασε το φύλλο καταγραφής της. Το εντυπωσιακό είναι ότι σημείωσαν ότι είδαν 100 μυρμήγκια γιατί ήταν τόσα πολλά που δεν μπορούσαν να τα μετρήσουν! 

    Κάθε ομάδα παρουσιάζει τις συλλογές της. Στο τέλος, μπορούμε να φτιάξουμε κι ένα φυτολόγιο, για να κρατήσουμε καλά φυλαγμένους τους θησαυρούς που ανακαλύψαμε. Στη δημιουργία του δικού μας φυτολόγιου, βοήθησαν πολύ και οι μαμάδες που μας έφεραν επιπλέον φυτά και λουλούδια. Όσο για τις ονομασίες αυτών (πολλές από τις οποίες ομολογώ ότι αγνοούσα!), αναζητήσαμε πληροφορίες σε σχετικό βιβλίο αλλά κυρίως τις χρωστάμε στη μαμά του Φίλιππου που είχε πολλές γνώσεις επί του θέματος!!! Ευχαριστούμε Λουκία..
   Και φυσικά πριν κολλήσουμε τα φυτά μας, τα μυρίσαμε, δεδομένου μάλιστα ότι πολλά από αυτά ήταν αρωματικά!








   Εδώ θα ήθελα να σας παρουσιάσω με πολλή περηφάνια το φυτολόγιο με εικόνες που έφτιαξε μια μαθήτριά μου στη γωνιά της γραφής κατά τις ελεύθερες δραστηριότητες, γράφοντας τις λέξεις χωρίς αντιγραφή! Ειλικρινά ήταν η μεγαλύτερη επιβράβευση της δουλειάς μου!!!! 




  3.    Μουσική: οι ήχοι του δάσους 

 Αφού ακούσαμε διάφορους ήχους από το δάσος (μπορείτε να τους κατεβάσετε εδώ) προσπαθήσαμε να τους αναγνωρίσουμε. Στη συνέχεια μάλιστα, κατ’ απαίτηση των παιδιών (!), τους αποδώσαμε με κίνηση

 έτσι γίναμε κουκουβάγιες....

μελισσούλες με κεντρί.....

αρκούδες, μεγάλες και άγριες.....

λύκοι....


       και άλλα πολλά....

    4. Φύλλα Εργασίας

α. Το δάσος μέσα από τις αισθήσεις μας








β. Βρες και Μέτρησε






γ. Βρες και Απαρίθμησε τις Διαφορές




1 σχόλιο:

  1. Τι καταπληκτική και ολοκληρωμένη δραστηριότητα, Ειρήνη μου!!!!!!! Πολύ τυχερά τα παιδάκια σου!!!!! Όλα όσα κάνετε είναι υπέροχα!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή