Με αφορμή μια σειρά από Πίνακες Ζωγραφικής με θέμα τα
Έντομα σχεδίασα μια προσέγγιση με στόχο τα παιδιά επεξεργαστούν τους πίνακες
ζωγραφικής (μορφικά στοιχεία, τεχνοτροπία κτλ.) και να εκφραστούν
μέσα από δικές τους εικαστικές δημιουργίες ενώ
παράλληλα να αναπτύξουν γνώσεις και δεξιότητες που συνδέονται με όλες
τις μαθησιακές περιοχές
Γλώσσα
Παιχνίδι με Αινίγματα
Σε μια προσπάθεια να προσελκύσω το ενδιαφέρον τον παιδιών
στους πίνακες, έφτιαξα ένα παιχνίδι με αινίγματα, το οποίο αποτέλεσε έναυσμα
για την ενασχόλησή μας με αυτούς. Ειδικότερα, τοποθετώντας εικόνες από πίνακες
και καρτέλες με αινίγματα που αντιστοιχούσαν σε αυτούς, κάθε παιδί επέλεγε
τυχαία μια καρτέλα και καλούσε να βρει τον πίνακα στον οποίο αναφερόταν.
Περιγραφή & Έκφραση
Κάθε παιδί επέλεξε έναν πίνακα και:
üτον
περιέγραψε, αναφερόμενο στις εικονιζόμενες μορφές και σχολιάζοντας τα χρώματα
που επέλεξε ο ζωγράφος (έντονα-διάφανα, ανοιχτά-σκούρα, φωτεινά-σκοτεινά,
χαρούμενα-λυπημένα κτλ.)
üτον
ερμήνευσε, εκφράζοντας παράλληλα τις σκέψεις και τα συναισθήματα που νιώθει
κάθε έντομο σε κάθε περίπτωση
ü εξέφρασε
τα συναισθήματα που του προκαλεί ο πίνακας
ü συνέδεσε τον πίνακα με προσωπικές του εμπειρίες
ü του
έδωσε έναν άλλο τίτλο
Σύγκριση
Συγκρίναμε διάφορους πίνακες ανά 2, εστιάζοντας τόσο στις
απεικονιζόμενες μορφές και τα χρώματα, όσο και στα συναισθήματα που προκαλούν.
Για να καταγράψουμε τις ομοιότητες και διαφορές που εντοπίζαμε χρησιμοποιήσαμε
εφαπτόμενους κύκλους
Δημιουργία Ιστορίας με Αφορμή έναν Πίνακα
Απ’ όλους τους πίνακες αυτός που μας έκανε ιδιαίτερη
εντύπωση ήταν το “Καράβι με Πεταλούδες” του Dali. Από αυτόν εμπνευστήκαμε και
σε μια προσπάθεια να τον ερμηνεύσουμε δημιουργήσαμε την παρακάτω ιστορία
Μαθηματικά
Ταξινόμηση
Τα παιδιά ταξινόμησαν τους
πίνακες με κριτήριο το είδος των εντόμων που απεικονίζουν κι έτσι έφτιαξαν
ομάδες (της πεταλούδας, της μέλισσας κτλ)
Μετρήσεις – Αθροίσματα –
Συγκρίσεις
Αφού μέτρησαν πόσα έντομα έχει κάθε πίνακας κι έγραψαν
τον αριθμό….
υπολόγισαν πόσα συνολικά έντομα έχει κάθε ομάδα εντόμων,
προβαίνοντας σε σχετικά αθροίσματα
Τέλος, σύγκριναν τις ομάδες μεταξύ τους και ανέδειξαν
αυτή που έχει τα περισσότερα κι αυτή που έχει τα λιγότερα έντομα
Εισαγωγή στη Στατιστική
Τα παιδιά ψήφισαν
τον αγαπημένο τους πίνακα με πεταλούδες συμπληρώνοντας έναν πίνακα διπλής
εισόδου…
….μετέφεραν τα δεδομένα σε φύλλο του Excel,
….. τα αναπαρίσταναν με μορφή ραβδογράμματος
και πίτας κι έβγαλαν συμπεράσματα αναδεικνύοντας τον πιο δημοφιλή πίνακα στην τάξη μας
Συμμετρία
Με
αφορμή τον πίνακα Κίτρινη Πεταλούδα (Albert Bierstadt) εξοικειωθήκαμε
με την έννοια της συμμετρίας, Ειδικότερα, παρατηρώντας τον διαπιστώσαμε την
απόλυτη χρωματική συμμετρία των φτερών της πεταλούδας και σε μια προσπάθεια να
τον αναπαράγουμε, ζωγραφίσαμε με τέμπερες το ένα φτερό και με την τεχνική του “διπλώματος”
μεταφέραμε συμμετρικά τα ίδια χρώματα στο δεύτερο φτερό
Τέλος, συμπληρώσαμε κι ένα σχετικό φύλλο εργασίας
Παζλ
Σαν
μια άσκηση σε χωροταξικές έννοιες και προσανατολισμό στο χώρο, συνθέσαμε τα
κομμάτια που έλειπαν από τον πίνακα του Van Gogh “Παπαρούνες και Πεταλούδες”.
Και είναι αλήθεια ότι τα παιδιά το διασκέδασαν πολύ ενώ παράλληλα εστίασαν σε
λεπτομέρειες του πίνακα που ενδεχομένως δεν είχαν προσέξει!
Οι Πίνακες που χρησιμοποίησα…
Blue Dragonfly (Karen Margulis)
Dragonfly (Marilyn Jonas)
Heavy Load (Sandy Tracey)
Τα Κόκκινα Μυρμήγκια (Escher)
Μέλισσα
(Sabina Espinet)
Γλυκιά Γλυκιά Μέλισσα(Deb Kirkeeide)
Μέλισσες
(Roz)
Πασχαλίτσα (Frances Evans)
Πασχαλίτσες
(Andrew Macara)
Poppies &
Butterflies (Van Gogh)
Καράβι με Πεταλούδες (Dali)
Κίτρινη Πεταλούδα (Albert Bierstadt)
Πεταλούδα (Andy Warhol)
Πεταλούδα (Monet)
Πεταλούδα (Picasso)
Τελειώνοντας θα ήθελα να ευχαριστήσω την σύμβουλό μας κ. Ελένη Κοσμετάτου που με τίμησε με την πρότασή της να παρουσιάσω την συγκεκριμένη προσέγγιση (θα την δείτε ολοκληρωμένη σε επόμενη ανάρτηση) σε σεμινάριο που διοργάνωσε για τις νηπιαγωγούς της Κεφαλονιάς με θέμα την πρόσεγγιση της Τέχνης στο Νηπιαγωγείο!
Το παραπάνω υλικό θα το βρείτε σε pdf στον σύνδεσμο
μόλις είδα την ανάρτηση μπήκα αμέσως........μια και ασχολούμαι με έντομα....εεεεεεεε να κλέψω και λίγο.....χαχαχαχαχαχα
ΑπάντησηΔιαγραφήυπέροχα Ειρήνη μου και οι πίνακες μοναδικοί.......εγώλέω θα επικεντρωθώ κυρίως στο έργο του Picasso.....
καλή συνέχεια !!!!
Κατερίνα μου σε ευχαριστώ! Το παράξενο (για μένα τουλάχιστον γιατί δεν το περίμενα!) είναι ότι ο συγκεκριμένος πίνακας του Picasso αναδείχθηκε ο δημοφιλέστερος στην τάξη μας! Τελικά τα παιδιά έχουν δικά τους κριτήρια στην αξιολόγηση της Τέχνης....και ίσως πιο εκλεπτυσμένα από τα δικά μας!!!!
ΔιαγραφήΕιρηνη μου φανταστική δουλειά!!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυγχαρητήρια Ειρήνη! Πολύ ωραία προσέγγιση!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕΙΡΗΝΗ ΜΠΡΑΒΟ!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ ΔΟΥΛΕΙΑ!!
ΥΠΕΡΟΧΗ ΔΟΥΛΕΙΑ !!!!! ΜΠΡΑΒΟ ΣΑΣ!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕιρήνη συγχαρητήρια !!! καταπληκτική δουλειά !!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΣυγχαρητήρια!!!!!Μοναδική η προσέγγιση σου!!!!
ΑπάντησηΔιαγραφήΜΠΡΑΒΟ ΦΟΒΕΡΗ ΜΟΥ ΕΙΡΗΝΗ! ΑΣΤΕΙΡΕΥΤΗ!
ΑπάντησηΔιαγραφήΕιρήνη δεν έχω λόγια ! Τέλειο κορίτσι μου! Πολλά συγχαρητήρια!
ΑπάντησηΔιαγραφή