ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ - ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΥΛΙΚΟΥ

Το υλικό που θα βρείτε στο ιστολόγιο "Νηπιαγωγός για Πάντα" είναι δημιούργημα της εκπαιδευτικού κ. Ειρήνης Ματθαιάκη. Παρέχεται δωρεάν και είναι ελεύθερο προς χρήση για εκπαιδευτικούς σκοπούς. ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ η χρήση για εμπορική εκμετάλλευση, η αναδημοσίευση χωρίς παραπομπή στη δημιουργό του και η αντιγραφή του περιεχομένου σε άλλη ιστοσελίδα χωρίς ανάρτηση του σχετικού συνδέσμου (link) του ιστολογίου.

Τετάρτη 13 Μαΐου 2015

Προσεγγίζοντας την Τέχνη Διαθεματικά: Έντομα (Β΄ Μέρος)

 Σαν συνέχεια της Διαθεματικής Προσέγγισης με Θέμα Πίνακες Ζωγραφικής σχετικούς με έντομα (δείτε εδώ), στην παρούσα ανάρτηση θα εστιάσουμε στον τομέα των Τεχνών και τη Τεχνολογίας

Α. Εικαστικά

Ακολουθώντας τις 3 βασικές διαδικασίες μάθησης στον τομέα των εικαστικών (δημιουργία-παρουσίαση-ανταπόκριση) τα παιδιά:
ü  εμπνέονται από πίνακες ζωγραφικές με έντομα, πειραματίζονται με διάφορα υλικά και τεχνικές, συνεργάζονται σε ζευγάρια και προβαίνουν στις δικές τους εικαστικές δημιουργίες (δημιουργία)
ü  παρουσιάζουν τις δημιουργίες τους στους συμμαθητές τους και αναστοχάζονται πάνω στη διαδικασία που ακολούθησαν (παρουσίαση)
ü  εκφράζουν κρίσεις, σκέψεις και συναισθήματα που τους προκαλεί ένας συγκεκριμένος πίνακας ζωγραφικής (ανταπόκριση)

Αναπαράγουμε Πίνακες Ζωγραφικής με Διάφορες Τεχνικές και Υλικά.    

1. Τα Κόκκινα Μυρμήγκια (Escher)

    Παρουσιάζουμε τον πίνακα και κάθε παιδί τον ερμηνεύει με τον δικό του τρόπο. Στη συνέχεια τον αναπαράγει χρησιμοποιώντας μαρκαδόρους, προσθέτοντας  στοιχεία που συνάδουν με την ερμηνεία του, και του δίνει έναν δικό του τίτλο τον οποίο και καταγράφει.

     Για άλλη μια φορά οι ερμηνείες των παιδιών με ξάφνιασαν... Στα μάτια τους η καμπύλη του Escher φάνταζε για κάποια παιδιά σαν λούνα-πάρκ ή τσίρκο ενώ για άλλα ήταν  μια σκάλα που χρησιμοποιούσαν τα μυρμήγκια για να φτιάξουν το σπίτι τους!







     Τέλος, κάθε παιδί αναφέρεται στα συναισθήματα των μυρμηγκιών ανάλογα με την ερμηνεία που έχει δώσει και παρουσιάζει το έργο του στους συμμαθητές του

  2.    Αναπαραγωγή Πίνακα με Λαδοπαστέλ και Νερομπογιές

    Κάποια παιδιά επέλεξαν τους παρακάτω πίνακες και τους αναπαρήγαγαν χρησιμοποιώντας λαδοπαστέλ για τις μορφές και νερομπογιές για το φόντο.


Πεταλούδα (Monet)




Μέλισσες (Roz)




Heavy Load (Sandy Tracey)




  3.    Αναπαραγωγή Πίνακα με Τέμπερες

Για τους παρακάτω πίνακες τα παιδιά επέλεξαν τέμπερες

Πεταλούδες και Παπαρούνες (Van Gogh)





Dragonfly(Marilyn Jonas)

Στον συγκεκριμένο πίνακα εστίασα την προσοχή των παιδιών στη διαφάνεια των χρωμάτων αλλά και στις τονικές διαβαθμίσεις αυτών. Ειδικότερα, με τη χρήση λευκού χρώματος πετυχαίνουμε διάφορες χρωματικές διαβαθμίσεις ενώ αφήνοντας αρκετό νερό στο πινέλο αποσκοπούμε στη δημιουργία διαφάνειας




Sweet Sweet bee (Deb Kirkeeide)


Στον πίνακα αυτό εστιάζουμε στον τρόπο που ο ζωγράφος ανακατεύει τα χρώματα δημιουργώντας διαβαθμίσεις και μίξεις αλλά και στον τρόπο που χρησιμοποιεί το πινέλο (“κάνει γραμμούλες” όπως χαρακτηριστικά παρατήρησαν τα παιδιά)



Πασχαλίτσα (Frances Evans)




Πασχαλίτσες (Andrew Macara)




  4.    Αναπαραγωγή Πίνακα με Κολάζ

Πεταλούδα (Picasso)
   Σε μια προσπάθεια να κάνουμε τον πίνακα του Picasso πιο χαρούμενο, χρησιμοποιήσαμε διάφορα νήματα για να καλύψουμε τις γραμμές
Και το αποτέλεσμα μας ενθουσίασε!




  5.   Αναπαραγωγή Πίνακα Χαράσσοντας σε στρώση από Τέμπερα

Πεταλούδα (Andy Warhol)

Αρχικά καλύπτουμε την επιφάνεια του χαρτιού με λαδοπαστέλ

στη συνέχεια καλύπτουμε με μαύρη τέμπερα

και τέλος χαράζουμε για να σχηματίσουμε την πεταλούδα

  6.    Αναπαραγωγή Πίνακα με Μικτή Τεχνική (Ζωγραφική και Κολάζ) Ομαδική Εργασία

Καράβι με Πεταλούδες (Dali)

Κόβουμε πεταλούδες με την τεχνική του διπλώματος


τις διακοσμούμε

. φτιάχνουμε το φόντο αναμιγνύοντας χρώματα


ζωγραφίζουμε το καράβι και το βράχο με τις ανθρώπινες μορφές που κρατάνε απόχες

και τέλος κολλάμε τις πεταλούδες

Έτοιμος ο πίνακάς μας!


Β. Μουσική - Κίνηση - Δραματική Τέχνη

Τα παιδιά.
    1.    συνδέουν μουσικά κομμάτια με πίνακες ζωγραφικής
Αρχικά ακούνε το “Flight of the Bumblebee του Korsakov το οποίο εύκολα συνέδεσαν με τον πίνακα με τις μέλισσες



Στη συνέχεια ακούνε “Butterfly Waltz” του Brian Crain, για το οποίο εξέφρασαν διάφορες απόψεις. Τελικά, επικράτησε η σύνδεσή του με το “Καράβι με Πεταλούδες” του Dali

    2.    απέδωσαν τα παραπάνω μουσικά κομμάτια με κίνηση, μιμούμενα τις μέλισσες και τις πεταλούδες αντίστοιχα
Πιο συγκεκριμένα, τα παιδιά χωρίζονται σε ομάδες, τα μελισσάκια και τις πεταλούδες. Ανάλογα με την μουσική που ακούγεται χορεύει στο ρυθμό της η αντίστοιχη ομάδα. Και όπως διαπιστώσαμε οι μελισσούλες ήταν πιο ζωηρές (γρήγορη μουσική) και οι πεταλούδες πιο ήρεμες (απαλή μουσική)

τα μελισσάκια.....

και οι πεταλούδες....

   3.    αναπαρίσταναν με κίνηση και γενικότερα χρησιμοποιώντας το σώμα τους διάφορους πίνακες ζωγραφικής

Δείχνουμε στα παιδιά έναν πίνακα κάθε φορά κι αυτά προσπαθούν να τον αποδώσουν με το σώμα τους




   4. έφτιαξαν ένα Tableau Vivant για τον πίνακα του Escher “Κόκκινα Μυρμήγκια”
   Αν και οι συγκεκριμένοι πίνακες δεν ενδεικνύονταν ιδιαίτερα για δημιουργία Tableau Vivant το επιχειρήσαμε για τον συγκεκριμένο πίνακα. Ειδικότερα, κάποια παιδιά σχημάτισαν με το σώματά τους ένα 8 (όπως είπαν έτσι μοιάζει η σκάλα που ανεβαίνουν τα μυρμήγκια) ενώ κάποια άλλα παρίσταναν τα μυρμήγκια



Γ. Τεχνολογία

1. Αναπαραγωγή πίνακα σε πρόγραμμα ζωγραφικής του υπολογιστή

    Επιλέξαμε τον πίνακα του Van Gogh “Παπαρούνες και Πεταλούδες” και με τη βοήθεια των εργαλείων του Tuxpaint τον αποδώσαμε με τον δικό μας τρόπο

Μάλιστα, γράψαμε τον τίτλο και φυσικά το όνομά μας


2. Παζλ σε πρόγραμμα του υπολογιστή: “Καράβι με Πεταλούδες” (Dali)



3. Αναζήτηση εικόνων στο διαδίκτυο

    Γράφοντας σχετικές λέξεις στη μηχανή αναζήτησης της Google, αρχικά είδαμε εικόνες σχετικές με τον Picasso, για τον οποίο όμως τα αυθόρμητα σχόλια των παιδιών δεν ήταν ιδιαίτερα θετικά (“δεν είναι ωραίοι οι πίνακες, είναι παράξενοι, εμείς ζωγραφίζουμε καλύτερα...”), 


αποφασίσαμε να δούμε κι έργα του Van Gogh, με πολλά έργα του οποίου είχαμε ασχοληθεί σε όλη τη διάρκεια της χρονιάς.

    Τέλος, αναζητήσαμε κι άλλους πίνακες με έντομα και ειδικότερα με πεταλούδες κι εκφράσαμε τις προτιμήσεις μας.




και κάπως έτσι ολοκληρώθηκε το διαθεματικό ταξίδι μας στην Τέχνη..
και όπως χαρακτηριστικά είπε ο Πικάσο
…του μαθαίνουν να γράφει και να διαβάζει, να ζωγραφίζει και να τραγουδάει, μα ποτέ κανείς δε σκέφτηκε να του μάθει να κοιτάζει έναν πίνακα….
.....Κάθε παιδί είναι καλλιτέχνης.
Το θέμα είναι πώς θα παραμείνει καλλιτέχνης....

5 σχόλια:

  1. Μπράβο Ειρήνη , συμφωνώ μαζί σου και εννοείται με τον Πικάσο! Καταπληκτική δουλειά, τα συγχαρητήριά μου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. εξαιρετική δουλειά......πραγματικά έργα τέχνης !!!
    Πικάσο εγώ αύριο και ......μάλλον θα κλέψω...χιχιχιχιχιχι
    φιλιά !!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. τέλειες δημιουργίες!!!φανταστική δουλειά!!!Υποκλίνομαι!!!
    χίλια Μπράβο!!!!!!!!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. ΚΑΤΑΠΛΗΚΤΙΚΗ ΔΟΥΛΕΙΑ....ΧΙΛΙΑ ΜΠΡΑΒΟ ΕΙΡΗΝΗ!!!!!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή